Retourneren

Bij het doen van aankopen via internet, heb je als consument recht op een 'afkoelingsperiode'. Binnen deze periode mag je de koop ontbinden door een beroep te doen op het retourrecht.

Binnen 14 dagen na aankoop kun je jouw product retour melden. Daarna heb je nog 14 dagen de tijd om het product aan ons terug te sturen. Dit geldt ook voor Tweedekansartikelen.

Je kunt je product eenvoudig retour melden via onze serviceportal of contact opnemen met onze klantenservice. Ook kun je gebruik maken van het Europees modelformulier voor herroeping om aan ons kenbaar te maken dat je van de koop afziet.

Je mag het product uitproberen zoals je dat ook in een winkel zou doen. Mocht het product dan toch niet bevallen, kun je het retourneren. Het is wel belangrijk dat je het product kunt terugbrengen in originele staat.

Wanneer je het product wel volledig in gebruik hebt genomen en het product of de (binnen)verpakking is daarbij beschadigd geraakt, kunnen wij het artikel niet meer voor de nieuwprijs verkopen. Je dient de waardevermindering dan te compenseren, dit bedrag wordt in mindering gebracht op het terug te storten bedrag.

Wanneer je een beroep doet op het retourrecht en je gebruikt daarvoor ons retourlabel, worden er retourkosten á €5,95 in mindering gebracht op het terug te storten bedrag.

Producten die te zwaar of te groot zijn om met normale pakketpost te verzenden, zoals witgoed, telescoopstelen, gamestoelen en grote producten voor in de tuin, worden door een specialistische transporteur opgehaald. De kosten hiervoor bedragen €35,- en zullen in mindering worden gebracht op het terug te storten bedrag.

Het verwerken van een retourzending kost tijd en geld. Denk hierbij aan het uitpakken van de zending, het controleren van de producten, de administratieve afhandeling, het verwerken van het afval en natuurlijk het transport. We brengen echter alleen de kosten voor het transport in rekening.

  • Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur (softwarepakketten), waarvan de verzegeling en/of verpakking na levering is verbroken;
  • Windowslicenties welke reeds zijn gekoppeld aan een systeem;
  • Inktcartridges en tonercassettes waarvan de verzegeling en/of verpakking na levering is verbroken;
  • Artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om teruggezonden te worden, zoals in-ear headsets, headsets,, tandenborstels, waterflessen, massage-, scheer-, of epileerapparaten, stijl- en krultangen, thermometers en VR-brillen waarvan de verzegeling en/of verpakking na levering is verbroken;
  • Vouchers, cadeau- en tegoedbonnen;
  • Maatwerk waterkoelingssystemen;
  • Mac’s die volgens de specificaties van de klant zijn samengesteld o.a. via onze Mac-builder. Deze producten worden speciaal voor de klant gebouwd;
  • Voor digitale inhoud (zoals bijv. een download) die niet op een materiële drager (zoals een dvd of cd) is geleverd, geldt er geen herroepingsrecht indien deze is geleverd binnen de bedenktermijn. De consument verklaart in het bestelproces ook afstand te doen van het herroepingsrecht indien de digitale inhoud geleverd wordt binnen de bedenktermijn;
  • Installatie-, inbouw- en assemblagekosten worden niet vergoed.

Wanneer je het product onder het retourrecht terugstuurt, kun je kiezen uit de volgende mogelijkheden:

  • je ruilt het product om voor een ander product;
  • je ontvangt het aankoopbedrag retour. Indien je de volledige bestelling retourneert krijg je ook de verzendkosten terug (met uitzondering van extra diensten zoals avondlevering of vandaag in huis).

In het geval van een goedkoper product ontvang je het prijsverschil zo snel mogelijk terug op de rekening waarmee je hebt betaald. Bij een duurder product zul je van ons een iDeal betaalverzoek ontvangen voor het restantbedrag.

Je kunt je product eenvoudig retour melden via onze serviceportal of contact opnemen met onze klantenservice. Om een garantietraject te kunnen opstarten, dient het product in de meeste gevallen bij ons terug te komen.

Indien je het product voor garantie hebt opgestuurd zal onze serviceafdeling de verdere afhandeling beoordelen. Bij een legitieme garantieclaim kunnen we kiezen voor:

  • Reparatie door onze eigen technische dienst;
  • Reparatie door de leverancier;
  • Indien reparatie onmogelijk is, kan er gekozen worden voor een omruiling;
  • Indien omruiling niet mogelijk is, kan er gekozen worden voor een vervanging voor een gelijkwaardig exemplaar. Omdat we werken met dagprijzen wordt hierbij niet gekeken naar een eventueel prijsverschil, maar in dit geval zullen we rekening houden dat het product dezelfde dan wel betere specificaties heeft dan het oorspronkelijke product.

Wanneer je het product na 14 dagen na aankoop retourneert, zal het altijd worden gerepareerd.

Voor reparaties binnen de garantieperiode worden normaliter geen kosten gerekend. Is het defect echter ontstaan door invloeden van buitenaf (gebruikersschade) of wens je het product buiten de garantieperiode te laten repareren, worden er mogelijk wel kosten in rekening gebracht.

Dat verschilt per product. In de meeste gevallen sturen wij producten door naar het reparatiecentrum van de fabrikant. Voor grote artikelen kan er soms een monteur langskomen.

Voor bepaalde producten zullen onze klantenservicemedewerkers je adviseren om direct contact op te nemen met de fabrikant. In dit geval hebben wij afspraken gemaakt met de fabrikant gemaakt en zullen zij direct voorzien van een passende oplossing. Omdat de afhandeling dan niet via ons gaat maar de fabrikant direct met jou communiceert, zal het een stuk sneller gaan.

Wanneer het reparatiecentrum van de fabrikant van jouw product heeft geconstateerd dat het defect is ontstaan door gebruikersschade of de garantieperiode van je product is verstreken, ontvang je een prijsopgave. Je kunt in dit geval kiezen voor de volgende opties:

  • Je gaat akkoord met de prijsopgave. De onderzoekskosten komen hiermee te vervallen en het product zal worden gerepareerd.
  • Je gaat niet akkoord met de prijsopgave. De onderzoekskosten blijven staan en we zorgen dat het product zo snel mogelijk aan je wordt geretourneerd.

Alternate repareert enkel pc’s. Voor een overzicht van onze diensten en prijzen kun je onze serviceprijslijst bekijken. Deze vind je terug onder diensten. Alle andere producten worden opgestuurd aan de fabrikant voor verdere afhandeling. De fabrikant zal product eerst onderzoeken en daarna ontvang je een prijsopgave. Je kunt in dit geval kiezen voor de volgende opties:

  • Je gaat akkoord met de prijsopgave. De onderzoekskosten komen hiermee te vervallen en het product zal worden gerepareerd.
  • Je gaat niet akkoord met de prijsopgave. De onderzoekskosten blijven staan en we zorgen dat het product zo snel mogelijk aan je wordt geretourneerd.

De garantie kan komen te vervallen bij mechanische beschadigingen, veroorzaakt door het handelen van de klant, zoals breuk, scheuren, putten, deuken, krassen etc., welke na aankoop zijn ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Onjuist gebruik;
  • (De)montage van onderdelen;
  • Val-, water-, brand- of stootschade;
  • Defecte componenten e.d. door een verkeerde energievoorziening;
  • Verwijderde garantiezegels, serie-, IMEI- of soortgelijke nummers waardoor het product niet meer identificeerbaar is.

Via onze serviceportal kan je jouw retour aanmelden. Je ontvangt van ons een retourlabel waarmee je het product kunt terugsturen. Het is belangrijk dat je het pakket zo goed mogelijk verpakt, want de afzender is altijd verantwoordelijk voor de zending. Voor een snelle afhandeling voeg je ook het retourformulier toe aan het pakket.

Wanneer je een gegevensdrager zoals een laptop, smartphone of harddisk aan ons retourneert, dien je de data en accounts te verwijderen. Tijdens de behandeling van je retour kunnen je persoonlijke gegevens en data worden gewist. Vergeet ook niet om simkaarten of sd-kaarten te verwijderen.

Verpak het product in een stevige doos, het liefst de originele productverpakking. Daarna stop je het product in een verzenddoos, zorg je dat deze goed is opgevuld en sluit je de doos goed af met tape. Daarna plak je het verzendlabel op de doos en breng je het pakket bij een afhaalpunt. Wettelijk gezien is de afzender verantwoordelijk voor de zending, zorg daarom dat het pakket bestand is tegen het verzendtraject.

Doorloop dit stappenplan voor de juiste instructies.

In dit geval kunnen we het pakket bij je laten ophalen en neemt de vervoerder een label voor je mee, de kosten hiervoor bedragen € 2,95. Dit bedrag is exclusief eventuele retourkosten en wordt in mindering gebracht op het terug te storten bedrag.

Je wordt bij iedere stap in het retourproces per e-mail op de hoogte gehouden. Indien je je retour hebt aangemeld via onze serviceportal, kun je de status daar ook inzien. Mocht je meer informatie willen hebben, kun je contact opnemen met onze klantenservice.

Wanneer je als consument bij ons een nieuw huishoudelijk apparaat aanschaft (zoals een boormachine, televisie, witgoed, keukenmachine, mobiele telefoon, lamp of computer etc.), kunnen wij een soortgelijk product apparaat voor je afvoeren. Je dient dit vooraf kenbaar te maken bij onze klantenservice.

Verpak het apparaat in een stevige verzendverpakking. Het apparaat dient schoon en leeg te zijn. Wij zijn niet verantwoordelijk voor data die eventueel nog aanwezig is op het apparaat en de inname van het oude apparaat is definitief. De opgehaalde of ingeleverde apparaten worden op een milieuvriendelijke manier en volgens wettelijke regels verwerkt.

Voor een garantieafhandeling is dat geen probleem. Indien je het product retourneert onder retourrecht, zullen wij een waardevermindering bepalen en dit in mindering brengen op het terug te storten bedrag.



Alle prijzen zijn inclusief BTW en thuiskopieheffing, exclusief eventuele verzendkosten en transactiekosten